Ultrastar Zeneszerkesztés > A Zeneszerkesztéssel Kapcsolatos Kérdések

Mire vigyázzunk még a szerkesztésnél (ami az oktatóvidiből kimaradt)

(1/1)

warez:
Oktatóvideó innen letölthető:
http://ultrastar.virtualisan.net/zenekeszit.html
(kicsit régi, de alapok és a sematika elsajátítható belőle)

Haladóknak, Midi nélkül, csak ráénekléssel oktatóvideó (by nmgr) itt: Midi Nélkül Szerkesztés

Link a szerkesztőben használható billentyűzetparancsokhoz (angol), ami egyébként a TAB gombbal is elérhető
http://ultrastardeluxe.xtremeweb-hosting.net/wiki/index.php?title=Editor_controls
Link a txt-ben található paraméterekről, felépítésről (angol)
http://ultrastardeluxe.xtremeweb-hosting.net/wiki/index.php?title=Song_file

-

Sokan belefutnak a következő hibába, midiből konvertált zenénél:
A midi -mint digitális formátum- hangszert szólaltat meg, azaz azt végig ki kell tartania. Így különböző hangmagasságokban ugyan, de egy hosszú csík szerepel a szerkesztő aktuális oldalán egyben. Ennek megfelelően olyan mintha az ember egy levegővel szeretné végigénekelni a dalt. Bár a szó/szótag eleje helyes, hiszen az ütem (szerkesztés közben a kattogás) pontosan kijön, a szavak mégsem tagolódnak. Figyelembe kell venni azt is hogy ha maximális pontszámot szeretnénk elérni (ez minden dalnál 10000 pont függetlenül annak hosszától), akkor azokat a mássalhangzókat aminek lényegi hangja nincs, a mikrofon nem veszi be. Ilyen pl: a P, T, K, stb. Ezeket szintén érdemes kihagynunk a szavak/szótagok végéről (csak a végéről). Nyilván a szó elején kevésbé tudjuk ezt elkerülni, mert akkor nem tudjuk ütemhez igazítani. Ha egy szó vége le van kicsit harapva az soha nem baj. Lényegében ének közben itt már a szó végén te is leviszed a hangerőt, ahol a mikrofon már cirka 70% alatt úgysem fogja érzékelni, hiába énekelnek még a dalban. Ha a szó vége kitartás, azaz hosszan énekli az utolsó szót, ott is meg lehet rövidíteni egy picit (fél, egy másodperccel), mert az énekes elhalkul, és ha te is halkulsz vele, ugyanaz lép életbe mint a szavak végén, hogy a mikrofon úgysem veszi már, ergo pontot vesztesz. A példa alatti képen látható példánál a midiből konvertált (egylevegős) verzió, illetve a helyesen megszerkesztett szavanként odarakott változat látható.
De legyen egy példa kép nélkül is az érthetőség kedvéért.

ez a midis verzió:

------------___------____
szól~nak az é~ne~kek

ez a szerkesztett:

----    --    _   ------___
szól~nak az é~ne~kek

A szerkesztettnél látszik, hogy a "nak"-nál a k le van hagyva, az "az" egy különálló szó (talán a z belőle picit leharapható), nem folyik össze a "szólnak"-kal, illetve a "kek" vége a mondatnak, szintén le van vágva az utolsó k betű miatt. a "kek" szótagocska első k-ja meg marad, mert nem lehetne külön hozzáigazítani a kattogáshoz a szerkesztőben. az "énekek" lényegében egyben énekelhető, ezért az három csík összeérve, de pl a "szólnak" szót különvettem két csíkba, ahol az l-t levágtam a "szól" szótagban. Ez csak egy példa, nyílván azon múlik milyen szavakkal dolgozunk.

Rossz:


Jó:


Minél nagyobb a BPM (ütem per perc), annál pontosabban lehet állítani. Ha egy dal 130 BPM akkor azt jelenti hogy ha 135-el dolgozunk -elméletileg- pontosan lehet minden szót a helyére tolni, hisz a dal is úgy jön ki. Ha a dalban vannak lassú-gyors váltakozások az megnehezíti a dolgot, a lassú rész talán nem kerül 100% helyére. Kimondott lassú számnál ahol mondjuk 90BPM körüli, érdemes felszorozni kettővel (szerkesztő is tudja), így még mindig helyesen, de pontosabban lehet tolni a szavakat. Nagyon kis BPM-el soha ne dolgozzunk, inkább duplázzunk.

-

Első nekifutásra mindenkinek valami pörgős, ütemes dalt ajánlok, azért
mert könnyebb meghatározni a BPM-jét és nem lesz elcsúszás.
Egyszerübb ha ablakban van az Ultrastar es notepad++ nevu programmal (ingyenesen letoltheto) megvan nyitva mellette a txt is. ha az ultrastarban lementjuk (S siman), akkor azt a notepad++ erzekeli es megkerdezi hogy betoltse-e. 2 monitoron a legkonyebb a szerkesztes de ez csak luxus mar.

-

A legeslegfontosabb ha nem akarunk magunknak plusz munkat, Csak allando bitratas CBR mp3-al dolgozzunk, a VBR valtozo bitratas zenenel a szerkesztoben erősen ossze vissza fog hibazni.
Pl a szerkesztoben egyszer jo egyszer nem, vagy a szerkesztoben jo, de az eneklenes csuszik.
Ennek kideritese, akar egy egyszeru winamppal lehetseges. ha VBR akkor ugral a bitrate szama
ha Ha CBR akkor viszont kiirja hogy 128KBPS vagy 192KBPS.
Ha VBR akkor barmely egyszeru mp3 konverterrel megoldhatod a konvertalast, es nem kell nagyra
szerintem karaokehoz 128KBPS eleg, de ennel kisebb ne is legyen. letöltéseknél a programot megtalálod
 
-

A szerkesztoben az utolso hang a midi alapjan mindig ki van a szo leges legvegeig huzva, de nem erdemes, mert nem tudod ugysem vegig enekelni, azért mert altalaban massalhangzóra vegzodik,
viszont a midi egy egységnek veszi.
ez lehet nem volt ertelmes de pelda: en a KISTEHEEEEN a kistenehen ebben betuileg a vege
EEEEN ez (a peldanak okaert) 5 szeles 5 egységnyi,  viszont az N-et nem enekled ki ezert a veget minden szamnak erdemes "lecsipni".

-

a txt-ben a sortres igy "-456" van jelolve. hacsak nem szunet van, erdemes a kovetkezo sor -1re tenni, a kovetkezo miatt (amugy en mar nem is hasznalom a sortores.xls-t)  pelda a dalbol:
: 272 2 7 tom
- 273
: 274 3 9 jól
ezen esetben a 272-es kezdetu sav 2 egyseg hosszu 272+2 az 274
274-nel kezdodik a masik sor mar, de elveszi a kepernyot 273-nal, szoval elkapja a kepernyot az elozorol. ez most nem nagy kulonbseg, de vannak durvabbak is nem itt hanem masik szamokban.
Amire rajottem hogy a MIDI az annyira de annyira csak iranyado a dalszoveghez, meg a hangmagassagokhoz hogy na. sokszor teljesen maskepp van felzongorazva.  szoval ha lehet  akkor a kovetkezo -1-re irjuk at,
ezen esetben ez jol all hisz 274-1 az 273, de ha az egyes pontban leirtak szerint jarsz el akkor a ": 272 2 7 tom" sor ": 272 1 7 tom"-ra valtozik, hisz lecsipjuk a veget.
Ha latszik hogy ott kiallas van, akkor nyugodtan rakhatjuk a kozepere, es akkor a kovetkezo resznel elindul a kezdest jelzo csik. pelda a dalbol ( mondjuk rossz pelda mert nem kiallas, de szunet itt is van)
F 1 131 12 Intro
- 66
: 130 3 12 Én
itt a -66nal elveszi a kepernyot, de nem csinal semmit, mert az elozo nem enekelheto sav az 131 hosszu, ami azert is "helytelen" mert 130nal kezdodik az "EN"
ez helyesen ilyen lenne
F 1 65 12 Intro
- 66
: 130 3 12 Én
itt 66nel elgorgeti az intro feliratot, es jon a csik hogy mikor lehet kezdeni a szamot.
ha igy csinalnad:
F 1 128 12 Intro
- 129
: 130 3 12 Én
ez is jo, csak akkor van a kiallas, aztan egyszer csak kezdodik az "EN"
es nem jelzi semmi, mert ugy erzekeli hogy ROGTON az intro utan jon az "EN" ami igaz de csak itt mert az intro 128 hosszu, ami ugye dalban 128 hosszuan kellene enekelni az utolso szotagot, ami hulyeseg. szoval verszakok kozti kiallasban, maradjunk a kozepenel kb. es az elozo szam nem logjon bele persze.
ennek ellenorzesere amugy talaltam egy progit de csak par napja, szoval nem hasznaltam aktivan csak tanulmanyoztam, ez a YASS evu proggi...elmeletileg szerkeszto is, de nekem hibazott, ugyhogy maradok a beepitettnel, viszont kiir ilyeneket, amugy ugyanazokkal a bill. kombinaciokkal mukodik.

-

Amit meg problemanak lattam az a nem helyes szetvagas.
Minden ami utan (pl:-128) szetvagas van a TXT-ben,
az kulon patternra kerul mind a szerkesztoben, mind eneklesben.
hacsak ennyi hogy:
- 557
: 558 0 7 El
: 560 0 7 i
: 560 2 6 szom
- 563
: 564 2 7 az
: 566 2 10 u
: 568 4 9 tól
: 572 2 7 só
: 574 4 9 pén
: 578 2 5 ze
: 580 4 2 met
- 585
akkor az "eliszom" az kulon kepernyore kerul, holott boven kiferne egyben is szunet nelkul. (-563at ki kell venni belole)
Ugy kell megcsinalni mint ha egy verset irnal, es az elozo rimel a kovetkezore.

Farkas133 kiegeszitese:



Bocs az ékezet nélkülért de úgy gyorsabb.

Ha a TXT-ben szerepelhet még egy sor hogy a program helyesen mutassa a magyar hosszúkaraktereket (ő Ő ű Ű) ezt meghatározhatjuk egy #ENCODING:CP1250 sorral az elején. Sokan a CP1252-t használják, ami félig-meddig jó ugyan, de nem kapjuk ugyanazt az eredményt.

Navigáció

[0] Üzenetek főoldala

Teljes verzió megtekintése